1
2

Jerry Palmer, Media Coverage of the Iraq Crisis.
The purpose of this paper is twofold:

(1) to report the results of an extensive analysis of UK media coverage of the Iraq crisis (Tumber and Palmer, 2004);

(2) to compare these results with evidence taken from other studies of other nations' media systems' coverage of the crisis (USA and France).

Both press and TV coverage are analysed, although the majority of the evidence refers to press coverage.   The period covered is the autumn/winter of 2002-3 (the period of negotiations at the United Nations and continuing weapons inspections in Iraq), and the actual invasion of Iraq (March 19/20 to May 1st, 2003).   There is brief analysis of UK press coverage of the post-invasion phase of the crisis.

Systematic evidence and analysis about the nature of the coverage is still relatively limited at the time of writing (April, 2004); in particular, there is very little directly comparable evidence about the different national media systems.  The comparison starts from an analysis of UK media coverage, not because it is more important than other nations' coverage, nor because it is any kind of normative benchmark, but because more systematic data is currently available about it.    The partial, fragmentary nature of the data about other nations' coverage makes it more suitable for comparison with the UK situation than as the basis of a systematic analysis in its own right.

This study is undertaken, broadly speaking, within two traditions of media analysis:  framing and sourcing.   The 'framing' tradition exists in two forms that are not entirely convergent.   In one, 'frames' of meaning are established by strict quantitative methods and are compared with statistical evidence of audience interpretations of events in order to assess the level of media impact upon public awareness of issues;  here a frame is both in the media reporting and in public awareness, and it is the coincidence of the two which establishes the existence of a frame.   In this instance, 'framing' is a variant on the older tradition of 'agenda-setting', in which detailed analysis of the nature of issue definition in the media offers a more subtle outline of impact than the earlier version of agenda-setting (McCombs and Bell, 1996: 101-2).   However, in another version, 'frames' are no more than consistent patterns of interpretation in media reporting, as well established by qualitative methods as by quantitative (Gitlin, 2003).
   In this paper, both qualitative and quantitative analyses are discussed;   however, no attempt is made to analyse impact upon public opinion (although occasional pieces of evidence about public opinion are discussed to demonstrate differences in emphasis between different media systems).    The sourcing tradition can be interpreted as an attempt to move beyond agenda-setting and framing, by seeking patterns of influence upon media output that are located 'upstream' of the media institutions themselves (Gandy, 1982).   There is no formal literature review, as the main purpose of the paper is to analyse relevant trends in media output.

UK press coverage of the pre-invasion phase.
The UK press coverage of the pre-invasion phase was characterised by a clear polarisation between left- and right-wing titles (Tumber and Palmer, 2004:  77-86).   The Daily Mirror (a mass circulation tabloid) consistently and overtly campaigned against Anglo-US policy, giving large amounts of space to the well-known campaigning journalist John Pilger.   The Guardian (a left-wing broadsheet) did not overtly campaign in its news pages, but published many comment and analysis pieces which directly criticised Anglo-US policy and encouraged anti-war campaigners.   Right-wing titles such as the Daily Telegraph (broadsheet) and Daily Mail (mid-market tabloid) were broadly supportive of Anglo-US policy, but - unusually - also gave some editorial support to the anti-war campaign:  during the winter of 2002-3 it became clear both from opinion polls and from letters to the editors of these titles that support for the anti-war movement crossed the left-right political divide (ICM, 2002; Greenslade, 2003).   

Of these four titles (which are representative of the spread of opinion and journalistic practice in the national UK press), only the Daily Mirror overtly used its news pages for campaigning articles against Anglo-US policy.   However, analysis of op-ed and news page reports together shows that left wing papers were more likely than right-wing titles to print reports across the full range of pages that shed an unfavourable light on Anglo-US policy - for example, by analysing policy changes as the result of unfavourable circumstances, or by reporting predicted negative outcomes of policy.   Quantitative analysis of favourable versus unfavourable mentions of Anglo-US policy in this sample of titles shows a clear pattern of difference aligned with political allegiance:

	Table 1.  All mentions, negative/positive, by title.   Percentage distribution

	
	Negative %
	Positive %
	Total n

	Daily Telegraph
	43
	57
	915

	Guardian
	55
	45
	1771

	Daily Mail
	41
	59
	652

	Daily Mirror
	70
	30
	1025


 NB one mention = one paragraph.

Table 1 shows that the political alignment of the newspapers is associated directly with the balance between negative and positive mentions of US policy.    It is also striking that during this period the left-wing titles consistently give more space to the Iraq crisis than do the right-wing papers:  a total of 2796 mentions versus 1567.
  The distribution by media sector (broadsheet/tabloid) reveals no intra-sector common features in this respect.

If we aggregate the left and right titles, the pattern is more visible (Table 2):

	Table 2.  All mentions, negative/positive by political alignment.   Percentage distribution (averages of Table 1)

	
	Negative 
	Positive 

	Left (Guardian , Daily Mirror) 
	62.5
	37.5

	Right (Daily Telegraph, Daily Mail)
	42
	58


Looking at Tables 1 and 2 together, the two right wing titles show a very similar pattern - each is within 1% of their average in both positive and negative distributions;  however, the left wing titles are rather divergent in this respect:  the balance between positive and negative mentions in the Guardian is very different from that in the Mirror (the divergence from the average = 7.5%), even though both are predominantly negative.   The Mirror is by far the most negative of the titles analysed, reflecting a clear editorial decision to campaign directly against Anglo-US policy from an early stage of the crisis.   Thus editorial policy, in association with long-term political alignment, is clearly a determinant of the balance between positive and negative mentions in this matter.

These differences can also be seen in qualitative analysis of patterns of reporting of individual events.   For example, the reporting of UN resolution 1441 (voted on 8.Nov.02):  all sampled UK titles agree that the resolution was a victory for Anglo-US diplomacy, but left wing titles stress the role of weapons inspections and imply that invasion is by no means inevitable, whereas right-wing titles interpret the resolution as a green light for invasion given the slightest defiance by Saddam Hussein.   The reporting of Dr Blix' report on weapons inspections to the Security Council shows a similar pattern:  left-wing titles stress an interpretation of the report that favours continued inspections, and attacks Anglo-US Government interpretations that argue that it justifies armed intervention.   Right-wing titles, to the contrary, favour an interpretation that shows how the Blix report makes the case for war.   The divergence between Anglo-US and French-German-Russian policy is noted by all papers, but whereas the right-wing titles largely accept American derision directed at "the axis of weasels" and "cheese-eating surrender monkeys", the left-wing titles cover the anti-US policy favourably.
 

The UK press unanimously recognised the importance given by UK Government policy to UN resolutions as the basis for the legality of armed intervention in Iraq and noted that the US Government's emphasis was not identical.    Allegations of a relationship between Iraq and Al Qaeda were largely discounted in the UK press (Tumber and Palmer, 2004: 91-2).   Subsequently it was noted that UK Government rhetoric started to shift away from the UN resolutions on disarmament and towards human rights issues.  The repeated insistence on Iraq's possession of weapons of mass destruction came to occupy centre stage as the main justification for war.   We shall see later the effect that this had on subsequent press representation of the UK Government's policy. 

Thus the overall pattern of coverage to be found in the UK press gives approximately equal emphasis to positive and negative presentation of Anglo-US policy.    In particular, ample space is given to the fact that an anti-war movement exists, and at least in some titles ample space is given to favourable presentation of its arguments.

French media coverage of the pre-invasion phase.
Available analysis of the French national media, to date, is partial and only qualitative.   However, three independent analyses reach comparable conclusions:   that French media largely supported the line taken by the French Government in the pre-invasion phase, namely insistence that war was only justified on the basis of a second UN resolution which allowed more time for inspections (Lamizet, 2003; Hertoghe, 2003;  Maler, 2003: 105-6).
    Specifically, both the right wing Figaro and the left wing Libération praised the French Government's diplomacy (Hertoghe, 2003:  38-43).   In an analysis of Le Monde's presentation of the diplomatic confrontations of the winter preceding the invasion, Lamizet stresses the importance the paper places on the new alliances of the anti-war movement, and the insistence on international solidarity in opposition to Anglo-US policy (2003: 11-12).   This emphasis largely accords with the praise for France's diplomatic stance noted by Hertoghe and the querying of the legitimacy of the war noted by Maler.   The emphasis on the international solidarity of the anti-war movement is at least not in contradiction to the French Government's stress on the importance of internationally agreed opposition to the Anglo-US insistence on military action.

At the moment of the invasion, the French press was unanimous in condemning Anglo-US policy in terms derived from the French Government's policy, and in stressing the extent to which opinion polls indicated support for the French policy.    Despite substantial sections of opinion which did not do so, in one way or another, and despite evidence of substantial inter-ethnic tension in France provoked by the invasion, the press insisted on the show of national unity revealed in the polls (Hertoghe, 2003:  51-8).

US media coverage of the pre-invasion phase.
In contrast with UK and French coverage of the range of opinions and policy options that characterised the pre-war debate, US media coverage was largely dominated by the point of view of the Bush Administration.   Indeed, the extent to which this is true has become an issue in its own right, since the New York Times published a self-criticism based on the extent to which it had uncritically accepted an Administration-derived pro-war agenda during the winter of 2002-03 (reported in the Guardian, 31.5.04).

In a study of the reporting of the theme of weapons of mass destruction (WMD), the US press is blamed for uncritical acceptance of the Bush Administration line (Moeller, 2004).   Specifically: 

· the threat of these weapons is uncritically assimilated to the 'war on terror', and far more so after the 11th September attacks;

· negligent, or narrow, or 'off-the-record' sourcing allows Administration claims to pass unchecked;

· when the asserted links between terrorism and weapons of mass destruction are critically examined, it is in terms of the policy motives for making the assertions rather than in terms of the evidence for the links.

The assimilation of Iraq to Al Qaida, including innuendo that Saddam Hussein was involved in the 9/11 attacks on the USA, is also argued to be central in the successful media manipulation practiced by the White House in Bennett (2003: 2).   Opinion polls about the links showed that the majority of Americans believed they existed:  around half of US respondents believed that the 9/11 hijackers were Iraqi, that Iraq had already developed nuclear weapons, that the UN inspectors had shown Iraq was hiding WMDs and that Saddam Hussein was involved in the 9/11 attacks (Berman, 2003).

Fairness and Accuracy in Reporting showed, in an analysis of patterns of reporting in the pre-invasion phase, that the overwhelming bulk of material came from Administration officials or ex-officials, that only 6% of sources were sceptical about the move to war, and that less than 1% of sources were associated with anti-war activism (FAIR, 2003;  Mitchell, 2003).   Despite this, conservative websites complained about a liberal bias in US reporting of the crisis.   In particular, the Media Research Center highlighted a series of comments and questions by ABC's Peter  Jennings (see 'profiles in bias' and 'cyberalerts' at www.mediaresearch.org).

In a study of both pre-invasion and invasion phase reporting, W. Lance Bennett compares the pre-invasion reporting of the second Gulf War with that of the first, and concludes that in 1990-1 there had been some tough questioning of Administration policy, even if constrained by the alternatives they announced, while in 2002-3 this was entirely absent.  Thus the mass media became little more than "an instrumental extension – a sort of propaganda helper – of the strategic communication goals of the administration" (2003: 2).   Specifically, he argues that media downplayed the substantial doubt concerning links between Al Qaida and Iraq, likewise the doubts about Saddam's supposed WMD arsenal, despite occasional articles in influential media giving voice to such concerns (e.g. Milbank, 2002).  Where doubt was voiced it was attributed to foreign sources, who were reviled by Secretary of Defense Rumsfeld (Bennett, 2003: 4). 

Two smaller scale episodes have also been analysed.   Firstly, the United Nations' Chief Weapons inspector, Dr Hans Blix, commented in his memoirs that the Bush Administration was systematically leaking against him at the time of his report to the UN Security Council (Blix, 2004).   In the aftermath of his final report, in late February and early March 2003, members of the Bush Administration suggested to the New York Times that the inspection team had found a new weapon designed to spread chemical and biological weapons (the team had in fact concluded that the weapon in question did not have this purpose).   Subsequently the US correspondent of the London Times asserted that Blix himself had deliberately hidden this 'smoking gun' to slow down the move to war.  Blix concluded: 

Presumably, the [US] aim was both to give publicity to the alleged smoking guns and to erode confidence in the inspectors. 

The US administration's weekend information drive during the first days of March had the expected desired echo, at least in the conservative media.   I learnt that I had been vilified, crucified and made to look like an imbecile, … (Blix, 2004).

Secondly, in the post-invasion period, at a time when severe doubts have been cast upon the intelligence that Iraq possessed WMD's, the passage of information about them through the media into the public domain has come under scrutiny.   It has been shown that much of the information used to persuade the public of the 'real and present threat' of Iraq's WMD's came from the group of Iraqi exiles organised by Ahmad Chalabi.
   Analyses of media reports of the US Administration's use of military intelligence about Iraq's WMD's shows that where conflicting intelligence was available, US media preferred the version that supported the Administration's case;  and where there were doubts, they were ignored.
   At the time in question, it would appear that the extent of the derivation of this information from the Chalabi group was not widely appreciated, and it only became publicly clear long after the invasion was over.   The Chalabi group was successful both in persuading the Bush Administration to accept intelligence from its contacts, and in placing articles based on this information in the US and international press;  the overall message of these articles was that "Saddam Hussein should be ousted because he was in league with Osama bin Laden, was developing nuclear weapons and was hiding biological and chemical weapons" (PRwatch, 2004).

According to Marthoz (2003: 20-21), it was the broadcast media that most thoroughly followed the Administration's line.   Indeed, it is not difficult to find in the quality US press, or in online media, a number of articles that queried this line.   However, in terms of relative volume, this amounted to little, especially since the majority of Americans cite TV news as their main source of information.

UK reporting of the invasion of Iraq.
The German media consultancy Media Tenor (www.innovatio.de) was commissioned by the Frankfurter Allgemeine Zeitung to do a comparative, international analysis of patterns of TV news coverage (Media Tenor, 2003).   It compares coverage on the BBC with ABC and a selection of German channels, using a variety of indicators.
   The findings are that the BBC was more even-handed in representing divergent points of view than the other channels, as ABC was substantially more pro-US and the German channels more anti-US;  this is true using either news items or comment items as the basis of the analysis.   A study by Cardiff University School of Journalism (Lewis, 2003a) compared four UK TV news channels' bulletins.   It found that all four channels based a substantial proportion of reports on UK Government and/or coalition military sources (the BBC more so than the others);  that there was considerable variation in the use of Iraqi government sources, or independent sources such as the Red Cross;  that there was considerable variation in the reporting of Iraqi civilian casualties;  that all channels gave more attention to Iraqis welcoming the invasion than to Iraqis not welcoming it.   Public response surveys showed that the majority of viewers thought that UK broadcast media were impartial in their treatment of the various parties to the conflict, but that about one fifth thought they were biased towards the coalition's point of view (Lewis, 2003b;  Sancho, 2003).

The analysis of UK press and TV news reporting in Tumber and Palmer is largely compatible with the above findings (2004: 100-06).   Both TV and press reporting quoted or attributed material in the majority of cases to coalition officials (about half to two thirds of reports were sourced in this manner).   Use of Iraqi official sources is approximately equal across all channels and titles sampled;  however, TV gives far more attention to Iraqi civilians than do press titles (which may be an artefact of sampling).   We did not analyse the balance between Iraqis welcoming/not welcoming the invasion. 

In addition to the above indicators, we also analysed the coverage in terms of the balance of attention given to the conduct of the war and to its purposes and policy outcomes.   The UK press continued to pay attention to the latter after the invasion started, whereas it only figured marginally in TV reporting;  however, this difference may be due to the nature of the sample, where a sample of all press reports were analysed, whereas the TV sample consisted of news bulletins only.   Nonetheless, if the figures do not provide the basis  for a reliable comparison for this reason, it is still valid to point out that citizens who relied exclusively on these TV news bulletins would have seen information largely divorced from the long-term context of purposes and outcomes. 

A further indicator that was used was the balance of attention to positive and negative mentions of events in TV news reporting - in other words, whether TV news reports were more likely to report good news or bad news about the events in question.    A small-scale qualitative analysis of press reports of two events looked at the same indicator.   Both the two main UK news bulletins were more likely to report bad news than good, but by distinctly different margins.   Whereas the commercial channel did so by a margin of 10%, the BBC was nearly twice as likely to focus on bad news.
   The qualitative analysis of press news page reporting of the fall of Basra to UK forces and the first US incursion into Baghdad shows that the inflection, or interpretation of facts leads press titles to create very different event profiles for the same set of events (Palmer and Tumber, 2004: 106-8).   We also analysed press reporting in terms of the tone of voice used in reporting, distinguishing between objective, sceptical and supportive or 'heroic' tones (Tumber and Palmer, 2003: 105-6);  we found that the balance between these tones of voice was different in different titles:  right-wing titles were more likely to be heroic and less likely to be sceptical, whereas the inverse was true of left wing titles;  however, with the exception of the tabloid Sun, objective reporting was dominant.   The tone of voice of TV news bulletins was overwhelmingly objective.

UK reporting was largely dominated by live or close to live reporting from the front or close to it.   Most national UK media had reporters 'embedded' with military units, and there were also several reporters moving independently of military units and in Baghdad reporting under restrictions imposed by the Iraqi government.   The circumstances under which news was gathered may well have had an impact upon the way in which events were presented (see Tumber and Palmer, 2003: 48-63).

French coverage of the invasion phase.
The published analyses of French media coverage of the invasion phase are highly critical;  however, the criticisms are different, sometimes  to the point of mutual incompatibility.    The analysis by Hertoghe (2003) largely argues that the French media were blinded by antagonism to the Anglo-US war aims and deliberately chose to emphasise negative elements of what was happening. This may have been due to the fact that French media had little direct access to the front - only two French reporters were embedded with coalition units, and one of these was attached to a unit that saw little action (Hertoghe, 2003: 66-7, 96).   Maler (2003), on the other hand, argues that French media were completely blinded by the conditions of access to the combat zone and by the need to provide vast quantities of material;   as a result, they uncritically adopted a pro-coalition stance.   Halimi and Rimbert (2003) argue that French media could afford both to blame the 'propagandistic' tone of Anglo-US media and wrongly emphasise negative aspects of the campaign because of French Government and public opposition to the war.   The same point is made in a US commentary on French media coverage (Timmerman, 2003).

A survey of French public satisfaction with their media and the war shows that the majority approved of the coverage, by a substantial but not very large margin (Sliman, 2003). The coverage of three themes was examined:   the reasons for the war, the situation in Iraq post-invasion, and the conduct of military operations during the invasion.   In each case the percentage of respondents who were interested in the topic was noted, as well as the percentage of those who were interested and who approved of the media coverage.   The findings were as follows:

	French media approval rates
	Percentage interested
	Percentage of those interested who approved of media coverage
	Percentage of those interested who disapproved of media coverage

	Topics of reports:
	
	
	

	Reasons for war
	77
	63
	35

	Post-war situation
	63
	57
	42

	Military operations
	56
	65
	34


NB missing figures = expressed no opinion.

These figures suggest that French media audiences were more interested in the overall politics of the situation than in its purely military aspects, and that within those who were interested in these matters, a majority approved of their media's coverage.   Immediately before the invasion, the French broadcast regulator, the Conseil Superieur de l'Audiovisuel, had warned media not to confuse rumour with fact, to cite sources scrupulously, and to verify material as far as possible before broadcast.   One of the criticisms of the French media was that journalists reported large quantities of speculation while insisting on the fact that it was speculation (Maler, 2003: 115-6; Halimi and Rimbert, 2003).   The post-conflict self-assessments by French journalists by and large argue that French media lived up to professional standards in their reporting (summarised in Maler, 2003: 107;  Halimi and Rimbert, 2003).   These levels of approval and self-approval contrast strongly with the academic criticism noted below.

The arguments pro and contra French media are these.   According to Hertoghe, French media were firstly guilty of accepting US assurances about a lightning war at face value, and subsequently of taking every opportunity to foreground negative news about coalition military advances.   Additionally, they were guilty of accepting Iraqi official material at face value (for example, the story about a peasant who shot down a helicopter), and predicting against all evidence that the US Army would be bogged down in a Vietnam-type 'quagmire' and/or face devastating guerilla warfare in the streets of Baghdad, even predicting that this would be similar to the battle of Stalingrad (see e.g. 2003: 90-5, 117-25).   Halimi and Rimbert similarly accuse the French media of inaccurate interpretations of the campaign (2003).

Maler, to the contrary, makes the following accusations:  the coverage systematically confuses the military aspects of the campaign with the political and humanitarian aspects, to the detriment of the latter (2003: 113,116);  the use of unconfirmed information, even if the lack of confirmation is underlined by the journalist, still amounts to speculation, which undermines the credibility of the journalism (2003: 113-6);  the reliance on imagery shot from behind coalition military lines automatically adopts their point of view, a line reinforced by the uncritical use of military imagery and the critical use of 'health warnings' attached to any information deriving from the Iraqi side (2003:  118-9); the imbalance between the coverage of coalition military casualties versus treatment of civilian casualties (2003:  119-21).   Additionally, French journalists adopted a range of terminology that effectively incarnated the coalition military point of view (2003: 124-9).

US coverage of the invasion phase.
I have been unable find any published systematic analysis of US media coverage of the invasion phase of the Iraq crisis (the Maryland study quoted earlier does not include this period).   Because of the significant number of organisations that constantly monitor US media output for partisan purposes, there are a number of studies that analyse various segments of media coverage of this period, plus a series of journalists' comments about their experience in covering the war.   While it is difficult to obtain any overall clear picture from this material, a good indication can be gleaned from the conservative media monitoring website Media Research Center.   The mission of this organisation is to monitor and denounce "liberal bias" in the media.
   In its review of US TV news coverage of the Iraq war (posted 23.4.03) it says:

… while the media covered many aspects of the war well — reports from embedded journalists were refreshingly factual and mostly devoid of commentary — TV’s war news exhibited problems detected during previous conflicts: too little skepticism of enemy propaganda, too much mindless negativism about America’s military prospects, and a reluctance on the part of most networks to challenge the premises of anti-war activists or to expose their radical agenda.   (Media Research Center, 2003)

However, when it goes into more detail, the media it blames are ABC and Peter Arnett's reporting from Baghdad;  these are the only channels and personnel who are regularly criticised (plus occasional slips by other reporters).   Fox TV is singled out for praise.   A quick examination of the detailed criticisms it makes in its 'cyberalerts' and other denunciatory devices shows that during the war it posted 66 denunciations of liberal bias and related matters (or about 1.5 a day);  by another measure it posted around 6 complaints a day, however many of these are not directed at media reporting but at political statements about the war;  many of those which are about media reporting attack a single phrase in a report.
   Given the vast quantities of reporting of the war, it is safe to assume that the majority was 'on message' in conservative terms.   This is in line with complaints from liberal media to the effect that the media were 'soft on Bush' or largely positive in their portrayal of the US war effort:  

Did media jingoism compromise objectivity?   …  guilty as charged.   It was not just the flagrant examples:  the on-screen flags and lapel pins, the breathless embedded television correspondent describing how "we" went on patrol.   It was the cheerleading, can-do tone that infected too much of the reporting as U.S. forces advanced against an overpowered, overwhelmed enemy.   After all, it was never going to be a fair fight between the superbly equipped, precision-guided U.S. military machine and the rag-tag Iraqi units. The U.S. had been bombing Iraq for a decade, destroying its air defenses and grounding its air force. Too little of the reporting pointed out those realities (Smith, 2003b).
 
The most significant element of news gathering during the invasion was the use of embedded reporters, an arrangement that (despite precedents) was largely Pentagon planned for this conflict (Tumber and Palmer, 2004: 13-17).   In the USA, formal evaluations concluded that the arrangement was, on balance, successful from both the media and the military's point of view.   Pentagon spokeswoman Victoria Clarke expressed the military's satisfaction in a post-conflict comment and the US Army War College's post-conflict workshop on the media arrangements concluded positively (Tumber and Palmer, 2004: 58-60).   The Project for Excellence in Journalism concluded in favour too (PEJ, 2003);  the most positive aspect singled out by media personnel was the level of access (Tumber and Palmer, 2004:  48-50).   Such criticisms as there were focussed on three aspects:  firstly on the occasional lapse of judgment on the part of reporters that risked giving out information valuable to the Iraqi military (Tumber and Palmer, 2004: 27-8); and secondly on the tendency of the embedded reporters to only see a small part of the picture, which risked giving a distorted picture of the overall progress of the campaign (Hoon, 2003a; Smith, 2003a, 2003b).   Thirdly, various commentators argued that embedded reporters' dependence on the troops made independent scrutiny of their activities near-impossible (Hedges, 2003; Smith, 2003b). 

We have seen that the conservative media monitor Media Research Center blamed some US media for accepting Iraqi propaganda and for excessive 'negativism' about US military progress.   The Media Tenor study quoted above indicates that ABC TV was far more likely to be positive about the US war effort than German TV or the BBC (after the first week of conflict);  as ABC is consistently attacked by Media Research for its 'liberal bias', we may safely assume that it was the least positive/most frequently negative of US channels, which implies that most US TV reporting was more positive than UK TV reporting.   An attack upon the negativism of this phase of the reporting - using data derived from the Media Research Center - singles out ABC TV and the New York Times as especially prone to seeing bad news (Waller, 2003).   In a detailed analysis of US media reporting of the actual campaign, Smolkin (2003a) notes the extent to which the trend of evaluation see-sawed dramatically between positive and negative.   Specifically, she notes that the first few days of the war were dominated by the expectation that 'shock and awe' tactics would bring a speedy conclusion.   Subsequent difficulties led reporters and commentators - including military personnel - to suggest that such optimism was misplaced, despite repeated assertions that the final outcome of the war was not in doubt.   Journalists' negativism was driven by their sources, including US commanders in the field;  however, the disparity between field soldiers' comments and official Pentagon analysis could have given rise to more scepticism about the motives of those who were negative on the subject.    It is clear from Smolkin's analysis that the negativism in question was much more widespread than Waller's focus on ABC and the New York Times suggests, and by no means confined to liberal media.
Conservative websites such as the Media Research Center and Insight on the News also accuse liberal US media of excessive attention to Iraqi civilian casualties, denouncing this information as Iraqi Government propaganda.   A liberal media monitor to the contrary accuses US media of 'sanitising' the war by not focussing enough on civilian casualties, and regarding them as either mere inevitable accidents or even as obstacles to strategy (Coen and Hart, 2003).  The Media Tenor report notes that ABC paid massively more attention to coalition casualties than to Iraqi ones, and that the channel was far more likely to do this than either the BBC or German TV (Media Tenor, 2003).   

Notoriously, the rescue of  American PFC Jessica Lynch figured largely in the balance between positive and negative news (Smolkin, 2003a;  PEJ, 2003).   The rescue occurred at the end of a period of bad news for the US military - a combination of impossibly bad weather and unexpectedly stiff Iraqi resistance had produced sufficient bad news that the Bush Administration complained of it (CNN, 28.03.03) and the New York Stock Exchange dropped on the back of the news (Observer, 6.4.03: 17).   The capture of Jessica Lynch, coming after several other captures of US soldiers, was especially bad news, and her rescue was heralded as correspondingly excellent news and provoked a wave of adulation.
   Her rescue by US Special Forces was filmed by a combat camera crew and widely distributed.   Detailed information about what happened to her appears to have derived in part from Pentagon briefings (some of it unattributable) and in part from journalists imaginatively filling in gaps in the account.   Unfortunately, many of the claims made about the event, which were clearly calculated to magnify its news value, turned out to be untrue (Tumber and Palmer, 2004:  132-3;   PEJ, 2003).

UK press coverage of the post-invasion phase.
Detailed qualitative analysis of the post-invasion period in Tumber and Palmer (2004: 114-36) shows that the sample of press titles analysed concentrated more on negative elements of the security situation in Iraq than on its positive elements or on other positive elements of the process of reconstruction.   This is despite the Coalition Provisional Authority's attempts to call attention to such positive elements (see the press releases on the authority's website:  www.cpa-iraq.org).   

In this respect, the events in Falluja on 28-9 April, 2003 appear to have been a turning point.   On those days, US troops shot dead a number of Iraqis demonstrating against the occupation;  accounts of what happened differed in their attribution of responsibility for the origins of the violence and its rapid escalation in the days that followed.   UK press reports in the main either rejected US military accounts of the events, or gave equal credibility to them and to opposing accounts (Tumber and Palmer, 2004: 121-3).   It appears that the early presence of Al Jazeera journalists, who collected eye-witness accounts, was an important element in the balance between versions of the events.   Although there are clear differences of emphasis between left- and right-wing titles where the security situation is concerned, on balance the majority of material on this topic is negative towards the occupation, especially where the role of US forces is concerned:  UK titles often stress the far lower level of violence in the UK occupied parts of Iraq.

The reasons given for the invasion were primarily (1) to disarm Iraq of WMDs (2) to prevent Iraq from helping Islamic fundamentalist terrorists.   To what extent did post-war reporting support the validity of those aims?

In the aftermath of the invasion several terrorist attacks against Western populations and interests were recorded.   The UK press was inconsistent in the extent to which it attributed these attacks to the Iraq war, and to the relationship between the war and the attacks, when one was perceived (Tumber and Palmer, 2004: 125-7).   However, the attack in Madrid (11 March, 2004) was widely attributed to Spain's role in the coalition.

The WMD issue came to dominate months of UK reporting of news linked to Iraq.   The emphasis was produced by the failure of coalition forces to find any such weapons in Iraq, in combination with local factors.    Comments by Secretary of State Rumsfeld, and by Paul Wolfowitz, to the effect that the WMDs issue was not very important, were seized upon by prominent critics of coalition policy.    Shortly after these comments were publicised, the BBC broadcast a report by one of its defence correspondents, in which members of the UK intelligence services were said to have accused the Government of exaggerating the threat of WMDs.   This caused a major row between the UK Government and the BBC, in which neither side backed down.   The allegation made by the BBC was based on an unattributable interview with a single source within the intelligence services
;  subsequently, the name of the source was made public and he later committed suicide, in circumstances which have remained obscure;  the suicide led directly to a formal public enquiry into the circumstances surrounding his death, which inevitably covered elements of the Government's use of military intelligence.   Although the interpretation of these events differed somewhat between titles and broadcast channels, virtually none of the reporting was favourable to the Government.   Several right-wing titles which had supported the war withdrew their support, claiming that the support had been given on false grounds;  left-wing titles had been largely opposed anyway, on more general moral and political grounds.

Summary and Conclusion.

Reporting of the pre-invasion phase appears to have been dominated by Government 'lines' in both France and the USA.   In France, it is likely (but studies do not give empirical evidence of this) that media accepted the Government line because it was in tune with majority public feeling.   In the USA, the aftermath of the attacks of 11th September produced a substantial sphere of consensus in American public life about security matters, which the Bush Administration appears to have been able to use to produce consensus about policy towards the Iraq crisis.   In Britain, there was less consensus both in the media and in public opinion about the crisis and policy options.   To what extent this is due to public figures' expressing opposition to the war, and to what extent it derives from well-established editorial positions is unclear.   It is noteworthy that media expression of doubts about the existence of WMDs is at best marginal in the pre-invasion phase, in all three nations' media systems.   The alleged linkage between the Saddam regime and Al Qaida appears to have been discounted everywhere except in the USA.

Reporting of the invasion phase was largely dominated by the mechanism of embedding, which produced a constant stream of dramatic TV footage and reports of military activity from very close to the front line and to real time.   We have seen estimates of both public and institutional satisfaction with this system;  dissatisfaction arose in part from professional frustration, and in part from Government dissatisfaction with the results - complaints were made in both the UK and the USA that embedded reporters did not give ' the whole picture', i.e. the one that Governments preferred (Tumber and Palmer, 2004:  7-8, 24-7, 161).   Negativity towards the war effort largely took the form, in all three media systems, of a tendency to look for bad news.

Post-invasion, the UK press has been dominated by scepticism both towards the stated reasons for war and towards the progress of reconstruction in Iraq.   In particular, the security situation has been reported in largely negative terms, despite regular quotation of US military and administration spokespersons.   It appears that US media have also become increasingly ready to publish material that is implicitly critical of the Administration line;  for example, the US media largely interpreted the report of the US weapons inspection group (the Kay report) as a setback for the Bush Administration, despite conservative commentators' efforts to propose a more positive interpretation (Palmer and Tumber, 2004: 145-6).

In terms of media theory, these findings are largely in line with analysis that sees media output as dominated by official sources, until the moment when dissensus breaks out among such sources, as Hallin showed in his study of the Vietnam War (1986, 1994).   Bennett's 'indexing hypothesis' suggests that media professionals calibrate their coverage to the range of opinions being expressed in the political class and policy community:  where there is consensus here, consensual accounts reign in the media, when there is controversy in these groups, controversy appears in the media (Bennett, 1990: 106).   To use Hallin's phrase, at this point controversy becomes 'legitimate', and an increasing range of viewpoints gain access to media space.   In a development of the indexing hypothesis, Mermin adds that a commonplace media tactic for dealing with source domination while maintaining journalistic objectivity and independence is to measure Government (or other official) achievement against their stated goals:  where policy delivers on its own goals, consensual accounts are likely (1996).   However, as soon as there is any visible divergence between the policy and goals, it is likely that criticism will find its place.   Moreover, at least in UK media, it would appear that this possibility is an open gate for journalists who - for whatever reason - are interested in finding negative information.

Bibliography and references:

Bennett, W. L. (2003) 'The perfect storm? The American media and Iraq', available at: www.opendemocracy.net/debates/article-8-92-1457.jsp

Berman, 2003  ) 'Polls Suggest Media Failure in Pre-War Coverage', Editor and Publisher, 26 March 03, available at: www.editorandpublisher.com/ eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1848576

Blix, H. (2004) 'I learnt I had been vilified, crucified and made to look like an imbecile.' 
Guardian, March 6, 2004.

Born, (2003) 'BBC dinner was a fine idea - but there's a Hitch', Daily Telegraph, 30 May p21.
Coen, R. and Hart, P. (2003) 'Brushing Aside the Pentagon's "Accidents"', Fairness in Accuracy and Reporting, available at: www.fair.org/extra/0305/civilian.html.

FAIR (2003) FAIR STUDY: ‘In Iraq Crisis, Networks Are Megaphones for Official Views’. Available at:  www.fair.org/reports/iraq-sources.html.

Gandy, O. (1982) Beyond Agenda-Setting.   Norwood, NJ:  Ablex.

Gitlin, T. (2003) The Whole World is Watching.   Los Angeles:  University of California Press.
Greenslade, R. (2003) 'Follow my leader?'.  Available at: http://media.guardian.co.uk/ mediaguardian/story/0,7558,925902,00.html 31 March.

Halimi, S. and Rimbert, P. (2003) 'Les médias français auraient fait un travail remarquable en Irak.    Mais tout ça est au conditionnel'.   Available at: http://cequilfautdetruire.org/medias/mediairak.html.

Hallin, D. C. (1986) The Uncensored War: The Media and Vietnam, Berkeley: University of California Press.

Hallin, D., (1994) We Keep America On Top Of The World, London: Routledge.

Hedges, C. (2003) ‘The Press and the Myths of War’, The Nation Magazine. Available at:  www.thirdworldtraveler.com/Chris%20_Hedges/Press_Myths_War.html
Hertoghe, A. (2003) La Guerre à Outrances.   Paris:  Calmann-Lévy.

Hilton, I. (2004) ' Need to build a case for war? Step forward Mr Chalabi.  If governments are going to rely on intelligence, its reliability is critical.'   Guardian, 6 March, 2004.

Hoon, G. (2003) ‘No lens is wide enough to show the big picture’. Available at: www.Times_online.co.uk (28 March).

ICM (2003) 'The Guardian Polls', available at: www.icmresearch.co.uk/reviews/polls-archive.htm
Jones, M.L. (2003) 'No News Is Good News.   How Bush gets a free ride—again and again and again', American Prospect 14, (5), May.   Available at: http://www.prospect.org/print/V14/5/jones-m.html

Lamizet, B. (2003) 'Presse française.   La construction symbolique de la solidarité', Médiatiques 32, 10-12.   Louvain-la-Neuve:  Observatoire du Récit Médiatique.

Lewis, J. (2003a) 'Biased broadcasting corporation. A survey of the main broadcasters' coverage of the invasion of Iraq shows the claim that the BBC was anti-war is the opposite of the truth',  Guardian  4 July.

Lewis, J. (2003b) 'Changing their Minds' Guardian 30 September. 

Maler, H. (2003) 'Fragments d'Analyse des Médias Français', pp. 105-41 in O.Lamloum (ed) Irak - les Médias en Guerre.  Paris:  Institut Panos, Actes Sud/Sindbad.

Marder, M. (2003) 'What Happens when Journalists don't Probe?', Nieman Reports 57, Fall: 73-6.

Marthoz, P. (2003) 'Etats Unis:  face au marketing de guerre, une presse sommée de s'aligner', pp.19-63  in O.Lamloum (ed) Irak - les Médias en Guerre.  Paris:  Institut Panos, Actes Sud/Sindbad.

Massing,  M. (2004) 'Now They Tell Us', New York Review of Books 51 (3), 26 February.

McCombs, M. and Bell, T. (1996), 'The Agenda-setting role of mass communications', pp. 93-110 in M. Salwen and D. Stacks (eds.) An Integrated Approach to Communications Theory and Research.   Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Media Research Center (2003) available at:  www.research.org

Media Tenor (2003) Media Tenor Quarterly Journal, no. 2.  Available via: www.innovatio.de
Mermin, J. (1996) ‘Conflict in the Sphere of Consensus? Critical Reporting on the Panama Invasion and the Gulf War’, Political Communication 13 (2) 181-194.

Milbank, D. (2002)  'For Bush, Facts are Malleable', Washington Post, 22.10.02

Mitchell,  G. (2003) 'America's Journalists Debate pending War'. Available at: www.editorandpublisher.com, 29 January.

Moeller, S. (2004) 'Media coverage of Weapons of Mass destruction', Center for International and Security Studies at Maryland (CISSM).   Available at:  www.cissm.umd.edu/documents/WMDstudy_full.pdf

PEJ, 2003 (Project for Excellence in Journalism) ‘Embedded Reporters: What are Americans Getting?’ Available at:  www.journalism.org/resources/ research/reports/war/postwar/lynch.asp.

PRwatch (2004) www.prwatch.org/spin/March_2004.html#1079413200
Rainie, L., Fox, S.,  Fallows, D. (2004) 'The Internet and the Iraq War', Pew internet Project.  Available at:  www.peewinternet.org.

Rose, D. (2004) 'Iraqi defectors tricked us with WMD lies, but we must not be fooled again', Observer, 30.5.04.
Sancho, J. (2003) Conflict Around the Clock.   London:  Independent Television Commission.

.

Scheufele, D. (1999) ‘Framing as a Theory of Media Effects’, Journal of Communication 49:  103-18.

Sliman, G. (2003) Survey by BVA Opinion/l'Université d'Eté de la Communication, available at:  www.bva.fr/new/lesfrancaisetlesmedias20030827.pdf

Smith, T. (2003a) ‘Assessing Media Coverage Of the War In Iraq: Press Reports, Pentagon Rules, And Lessons For The Future’. Brookings Institution, 17 June.

Smith, T. (2003b) 'The Real-Time War.   Defining News In The Middle East', Columbia Journalism Review (May/June) Available at:  www.cjr.org/issues/2003/3/standard-smith.asp
Smolkin, R. (2003a) 'Media Mood Swings',  American Journalism Review, June.  Available at: http://www.ajr.org/Article.asp?id=3040
Smolkin, R. (2003b)  'Are the news Media soft on Bush?' American Journalism Review October/November.   Available at: http://www.ajr.org/Article.asp?id=3406

Timmerman, (2003)  www.insightmag.com/news/2003/04/29/World/The-French.Spin. A.Different.War.Story-415948.shtml

Tumber, H. and Palmer, J. (2004) Media at War:  the Iraq Crisis.   London:  Sage.

Waller, J.M. (2003) 'Out of the "Quagmire"'.  Available at: www.insightmag.com/news/2003/04/29/National/Out-Of.The.quagmire-416001.shtml

�    For a discussion of different meanings of the term 'frame' in media theory, see Scheufele, 1999.


�   A Daily Telegraph journalist perceptively commented that Iraq was "the defining issue today " for the Left (Born, 2002).   The Guardian entitled its book about the crisis The War We Could Not Stop.


�   For a full quantitative analysis of positive and negative mentions of Anglo-US policy in the UK press during the pre-invasion phase, see Tumber and Palmer, 2004: 77-86


�    Details of these reports and other similar material are to be found in Tumber and Palmer, 2004: 87-93.   The derisive characterisations had various origins, and were subsequently popularised by print journalists (Tumber and Palmer, 2004: 95, n.5).


�   The French Government's insistence on this (backed by Germany and Russia) effectively short-circuited the UN process and led to the Anglo-US led coalition decision to press ahead with invasion plans without a second UN resolution.


�   I have nothing to say about the accuracy or otherwise of the information derived from these people, nor about the military and political interpretation of it by the US Administration, the Pentagon, etc. - this is beyond my competence.   My focus is solely on the way in which this information was used in media reporting.


�   These materials are summarised in Massing, 2004.   See also:  Hilton, 2004; www.commondreams. org/headlines03/0930-06.htm


�   A list of over 100 such articles is available at: www.mercurynews.com/mld/mercurynews/ news/politics/8173201.htm.   It has subsequently been argued that attacks on the Adminstration's (mis)use of intelligence also come from limited range of highly motivated sources (Rose, 2004).


�   89% of American nominate TV as their main source of news;  even among internet users, the figure is 87% (Rainie et al., 2004).


�   A more compete analysis of their findings is in Tumber and Palmer, 2004:  97-8;  the full findings, as well as an abbreviated Power Point version, are available from Media Tenor.


�   On March 26, 2003 the Sun published a memo from a BBC correspondent at the coalition communications centre at Doha attacking the BBC's coverage for its "exaggerated negativity". See �HYPERLINK "http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2003140559,00.html"��/www.thesun.co.uk/article/0,,2-2003140559,00.html�.


�   Hertoghe (2003) is written by a francophone Belgian journalist who was employed by the Catholic French daily La Croix.


�   See http://www.mediaresearch.org/about/aboutwelcome.asp


�   An archive search from 20/3/03 to 30/4/03 using the terms 'Iraq' and 'media' gave 66 complaints.   Trawling the 'cyberalerts' segment of the website for the days in question produced approximately 6 complaints per day.


�    See also Smolkin, 2003b; Jones, 2003; Gitlin, 2003;  Marder, 2003.


�    Google gives 132,000 websites mentioning her.  See especially www.jessica-lynch.com.


�   At the time of writing (April, 2004) the new role of Shiite militias, including in the UK occupied areas of Iraq, may change this aspect of media reporting.


�   This identification was not entirely accurate as the source was a civilian weapons expert, not from military intelligence.


�   There is more detailed analysis of these events in Tumber and Palmer, 2004:  139-59, 167-72.


�   There is a fuller account of these matters in Tumber and Palmer, 2004: 160-6.





